Долно Големанци - връх Бейда

Връх Бейда19 август - един прекрасен летен ден. Ние, групата на Ани, направихме една хубава разходка - 3 в едно. Решихме да покорим връх Бейда.

Той се намира до село Долно Големанци. Има легенда, според която от хребета на Перперикон има таен проход до подножието на връх Бейда.

Тръгнахме от Хасково и отидохме до село Долно Големанци. Когато паркирахме колата до селския магазин и решихме да тръгнем нагоре към върха, се оказа, че в една от къщите, покрай които минавахме живеят наши приятели - Затие и Сейдахмед, много мили хора. Днес те имали празник - Шекер Байрям.
Затие и Сейляхтин

Ние бяхме много изненадани, защото не знаехме, че днес е този празник. Честитихме им, те ни поканиха и ние с голямо удоволствие приехме поканата. Компанията стана по-голяма, защото синът им и снаха им от Белгия си бяха дошли за празника. Почерпиха ни истинска турска баклава - домашно приготвена, както и много хубави лозови сърмички, и други неща, разбира се. Хапнали и с добро настроение тръгнахме към връх Бейда.

Домакинът ни придружи до някъде, показа ни пътя и каза, че било традиция младежите от селото всяка година на 1-ви януари да ходят на този връх.

Към връх БедйдаПо едно време пътеката изчезна и се поизгубихме, защото нямахме въведена следа към върха в GPS устройството. Тогава както обикновено правим, тръгнахме по най-стръмното нагоре.

Не след дълго стигнахме върха. Разгледахме, поотпочинахме си и тръгнахме наобратно.

На връщане минахме през язовира до село Мандра и някои хора се поокъпаха в него.
Затова днес разходката ни беше 3 в едно:

1. На гости за Шекер Байряма;
  2. Изкачване на връх Бейда;
  3. Къпане и плаж на язовир.
На гости за Шекер Байрям Изглед от подножието на връх Бейда Останки от тракийска крепостна стена